تیتر امشب/

 واردات و قاچاق دو اهرم فشار بر صنعت لوازم آرایشی بهداشتی

تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی می‌گویند؛ ۲ سال و نیم از تصویب بسته حمایتی دولت می‌گذرد، اما به دلایل نامعلومی اجرا نمی‌شود.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد کیانی، تولیدکننده لوازم بهداشتی در برنامه تیتر امشب درباره بسته حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در سال های گذشته وزارت صنعت طرح حمایتی را مطرح کرد ولی هنوز اجرایی نشده است در این طرح واردکننده در مدت زمانی 18 ماهه فرصت دارد تا شرایط تولید آن محصول ( برند خارجی ) را در داخل فراهم سازد.

 واردات و قاچاق دو اهرم فشار بر صنعت لوازم آرایشی بهداشتی

این تولیدکننده لوازم آرایشی در ادامه افزود: 30 درصد از لوازم آرایشی مصرفی تولید داخل، 7 درصد آن به صورت واردات رسمی و 63 درصد آن به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

کیانی درباره ظرفیت های تولید لوازم آرایشی در کشور گفت: تولیدات شرکت های داخلی حدود 2/2 دهم برابر نیاز کشور است و در برخی از اقدام تا 11 برابر نیاز کشور تولیدات داریم.

وی تصریح کرد: از سهم بازار در لوازم آرایشی بین 45 تا 55 درصد ارزشی و در مواد شوینده 55 درصد آن در صنایع داخلی تولید می شود.

این تولیدکننده لوازم آرایشی گفت: متاسفانه در کشور لوازم آرایشی در فهرست ممنوعیت واردات نیست و تنها 2 قلم از آن ممنوع شده است.

کیانی درباره توان شرکت های داخلی در تولید، افزود: ما می توانیم هر محصولی را در مدت زمان کوتاه با مشابه خارجی آن در داخل تولید کنیم.

به گفته وی؛  در تولید لوازم آرایشی هیچ نقطع کوری وجود ندارد و تنها باید برندهای ایرانی در بازار تقویت شوند.

 واردات و قاچاق دو اهرم فشار بر صنعت لوازم آرایشی بهداشتی

بیش از 90 درصد اداره صنعت تولید لوازم آرایشی، در بخش خصوصی است

مهدی صادقی نیارکی، مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اظهار کرد: بیش از 90 درصد اداره صنعت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی در بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: بیش از 95 درصد نیاز کشور در شوینده، آرایشی و بهداشتی تولید داخل است.

نیارکی افزود: مهم بخش تولید داخل زنجیره ارزشی آن است که از مواد اولیه تا تولید نهایی نیاز آن محصول در داخل تولید می شود.

وی یادآور  شد: از 650 هزار تن محصولات شوینده تولیدی داخل، حدود 450 هزار تن برای نیاز داخلی و مابقی آن صادر می شود.

مدیرکل دفتر صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره میزان مصرف لوازم آرایشبی و بهداشتی در کشور گفت: بیش از 180 هزار تن لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور مصرف می شود که بین 50 تا 60 هزار تن آن در کشور تولید و مابقی آن از طریق قاچاق و واردات رسمی وارد می شوند.

وی افزود: ما نمی توانیم برخی از برند محصولات وارداتی را از کشور ممنوع کنیم چون برخی از آنها سالهاست در بین مشتریان توزیع می شود.

نیارکی گفت: سالانه حدود 385 میلیون دلار صادارت لوازم آرایشی و بهداشتی داریم.

 واردات و قاچاق دو اهرم فشار بر صنعت لوازم آرایشی بهداشتی

صادارت، یکی از مشکلات اساسی تولیدکنندگان است

محمد بقایی، عضو انجمن تولیدکنندگان آرایشی و بهداشتی درباره جایگاه ایران در مصرف لوازم آرایشی، اظهار کرد:  کشور ایران در سطح جهانی رتبه هفتم و در خاورمیانه دومین کشور مصرف کننده لوازم آرایش است.

وی گفت: در تولید لوازم آرایشی با توجه به نیاز کشور، رتبه نخست را در منطقه داریم.

مشاور عالی انجمن تولیدکنندگان آرایشی و بهداشتی درباره توان شرکتهای تولیدی داخل، افزود: پیشرفت های علمی خوبی در این حوزه داشتیم و ایران در رتبه هفدهم دنیا است.

بقایی درباره مشکلات این صنعت گفت: تولیدکنندگان خط مقدم اقتصاد مقاومتی هستند و یکی از مشکلات اساسی تولیدکنندگان صادارت است.

عضو انجمن تولیدکنندگان آرایشی و بهداشتی گفت: با توجه به نیاز کشور برخی از کالاها مانند مداد و عطر باید وارد شود، چون برای کشور توجیه اقتصادی ندارد.

 واردات و قاچاق دو اهرم فشار بر صنعت لوازم آرایشی بهداشتی

قاچاق لوازم آرایشی در مناطق آزاد بیشتر است

امیرمحمد پرهام‌فر، مدیرکل مبارزه با قاچاق کالای هدف در ارتباط تلفنی با برنامه تیتر امشب درباره علت قاچاق محصولات لوازم آرایشی و بهداشتی اظهار کرد: بیشتر محصولات قاچاق در بازار با کفیت پایین توزیع و با قیمت ارزان نسبت به مشابه واردات رسمی آن در بازار به فروش می رسد.

وی در ادامه افزود: بخاطر هزینه بالای محصولات وارداتی مجاز و استقبال مردم از محصولات برند، کالاهای قاچاق در بازار با قیمت ارزان عرضه می شود.

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالای هدف افزود: قاچاق لوازم آرایشی در مناطق آزاد بیشتر است و بخشی دیگر آن از طریق مسافری و مقداری هم ته لنجی وارد می شود.

وی درباره مبارزه با کالاهای قاچاق آرایشی گفت: بیش از 200 سایت و کانالی که در حوزه فروش کالاهای قاچاق فعالیت می کردند با همکاری پلیس فتا مسدود شد.

پرهام‌فر در پایان گفت: آمار 63 درصدی قاچاق لوازم آرایشی برای سال 95 بوده و آمار سال 96 درحال جمع بندی است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار